„Żelazne zasady” tworzenia strony na WordPress

W tym wpisie poznasz kilka zasad, którymi warto kierować się podczas tworzenia strony na WordPress – nie tylko jeśli robisz ją dla klienta, ale także wtedy, gdy tworzysz stronę dla siebie. Mam nadzieję, że ten wpis Ci się przyda i będzie dla Ciebie taką checklistą działań. Daj znać w komentarzu co byś jeszcze do niej dodał/a : )

Checklista tworzenia stron na WordPress

  1. Jeśli przystępujesz do pracy nad stroną dla kogoś to pamiętaj o dobrym zbadaniu jego potrzeb, by uniknąć potem niedomówień.
  2. Pracując dla klienta pamiętaj o umowie, pracuj na własnym serwerze, a dopiero po zakończeniu prac (i najlepiej zapłacie) przenieść stronę na docelowy serwer klienta.
  3. Pracując dla klienta nie kupuj domeny, hostingu, zdjęć, wtyczek, motywów, etc. na siebie – wszystko powinno być zakupione “na klienta”.
  4. Używaj skomplikowanych haseł i nieoczywistych loginów – do panelu hostingu, FTP, bazy danych, samego WordPressa.
  5. Nie używaj autoinstalatorów. Podczas instalacji WordPress pamiętaj, aby zmienić prefiks bazy danych. Jeśli nie chcesz, aby strona została zaindeksowana w trakcie prac, albo na testowej domenie zaznacz checkbox z prośbą o jej nieindeksowanie.
  6. Po zainstalowaniu WP przejdź do sekcji USTAWIENIA – OGÓLNE zmień SLOGAN, a w sekcji BEZPOŚREDNIE ODNOŚNIKI np. na nazwa wpisu lub stwórz własny format – na pewno nie zaznaczaj opcji PROSTY.
  7. Nie instaluj zbędnych wtyczek, kilku wtyczek do tego samego, przeładowanych opcjami wtyczek, z których i tak korzystać nie będziesz.
  8. Korzystaj tylko ze sprawdzonych źródeł wtyczek i motywów.
  9. Wtyczki / motywy najlepiej testuj poza docelową stroną, bo nawet jak zostaną usunięte to zostawiają po sobie ślady chociażby w bazie danych. 
  10. Jeśli zdarzy Ci się zainstalować kilka motywów lub jednak zrezygnujesz z jakichś wtyczek to koniecznie je usuń. Możesz zostawić poza wybranym dla www motywem jeden z domyślnych motywów WP.
  11. Do wybranego dla www motywu stwórz motyw potomny.
  12. Jeśli wgrywasz demo motywu sprawdź wtyczki czy wszystkie, które się z nim zainstalowały na pewno są Ci potrzebne. Usuń wszystkie, które zbędne. 
  13. Przy instalacji demo zaciągane są też podstrony, wpisy, produkty oraz np. portfolio czy jeszcze inne typy wpisów – pamiętaj by przed puszczeniem w świat strony wszystkie rzeczy z demo pousuwać by nie zostały zaindeksowane.
  14. Unikaj przeładowania strony zbędnymi bajerami – slidery, animacje, milion wyskakujących okienek, messengery, chaty i inne gadżety. Zadbaj o prędkość strony.
  15. Pamiętaj o wgrywaniu zdjęć o odpowiedniej wielkości i wadze, zadbaj o ich format webp, a także ich nazewnictwo, tytuł i tekst alternatywny. O optymalizacji zdjęć znajdziesz więcej informacji w następujących wpisach: https://sylwiastein.pl/seo-i-reklama/optymalizacja-zdjec-pod-katem-seo/ oraz https://sylwiastein.pl/grafika/optymalizacja-zdjec-waga-i-wielkosc/
  16. Pamiętaj o polityce prywatności, informacji o ciasteczkach i regulaminie jeśli masz sklep oraz ewentualnie innych prawnych dokumentach, których wymaga Twój projekt np. regulamin programu partnerskiego, jeśli takowy jest u Ciebie. Pamiętaj także, by przy formularzach kontaktu, newslettera, etc dodać checkbox ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych.
  17. Jeśli masz włączone komentarze dodaj wtyczkę antyspamową – z darmowych jest Antispam Bee.
  18. Dodaj do strony reCaptchę by uniknąć spamu prz formularzach np. kontaktowym.
  19. Linki do stron zewnętrznych np. social media ustaw jako otwierane w nowym oknie i nofollow
  20. Na każdej podstronie (także na stronie głównej) ma być jeden nagłówek h1 (to ten główny), kolejne potem h2, h3, etc wg potrzeb. Nagłówki to nagłówki – nie oznaczać całych akapitów jako nagłówek
  21. Oddając stronę klientowi pamiętaj by zrobić to zawsze z zaktualizowanymi wtyczkami, motywami, etc
  22. Pamiętaj by klientowi przekazać dostęp jako administrator, a nie ograniczony.
  23. Po przeniesieniu strony na serwer klienta lub jeśli tworzysz dla siebie to po zakończeniu prac – włącz  jej indeksację – USTAWIENIA – CZYTANIE  i tam odhaczyć ten checkbox z prośbą o nieindeksowanie.
  24. Wprowadź podstawowe zabezpieczenia na poziomie serwera – nie instaluj wtyczek do zabezpieczenia WordPress, ani nie zmieniaj adresu panelu logowania. Więcej o zabezpieczaniu WordPress w tym artykule https://sylwiastein.pl/wordpress/jak-zabezpieczyc-strone-na-wordpress/
  25. Pamiętaj o wdrożeniu SSL
  26. Dodaj i skonfiguruj wtyczkę SMTP np.  Easy WP SMTP i sprawdzenie czy dochodzą maile z formularza kontaktu czy sklepu
  27. Zrób tłumaczenia motywu i wtyczek na język w jakim jest strona www.
  28. Po zakończeniu prac nad stroną www koniecznie wszystko przetestuj – formularze kontaktowe, proces zakupowy, czy można się zalogować, czy klienci mają dostępy np. do kursów, które zakupili,  jeśli masz wersje językowe to czy odpowiednio się przełączają, zapis do newslettera, etc.
  29. Pamiętaj o dodaniu do strony Google Analytics, Google Search Console oraz ewentualnie piksela Facebooka – w końcu przyjdzie taki moment, że będziesz chcieć sprawdzić statystyki czy zacząć reklamę na FB.
  30. Jeśli tworzysz stronę dla klienta na pewno będzie mu miło jak przygotujesz dla niego krótką instrukcję obsługi strony.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
topdomena24h.pl
topdomena24h.pl
1 rok temu

Zasady są po to, żeby je łamać – no właśnie nie do końca. Ten wpis dokładnie opisuje co wolno, a czego nie wolno. Idealnie nadaje się dla tych co zaczynają przygodę z WordPress