Na co zwrócić uwagę wybierając motyw dla swojej strony na WP

Podcast w zapisie

Cześć : ) Pewnie spotkałaś/spotkałeś się nieraz nie dwa z pytaniem typu “Jaki motyw polecacie dla…”. Częste pytanie na facebookowch grupach, nieprawdaż? No więc właśnie w tym odcinku porozmawiamy sobie o motywach, o tym jak znaleźć ten idealny i który lepszy – darmowy czy płatny. Gotowa/gotowy? Lecimy.

No to jak wybrać ten szablon dla strony na WordPress? (cisza) Wiesz czemu taka chwila ciszy? Czekam na Twoją reakcję. W poprzednim zdaniu celowo użyłam słowa “szablon”, co jest błędem, gdyż w WP mówiąc tak ogólnie o takiej otoczce wizualnej dla strony mówimy o motywach. Szablon natomiast jest pojęciem o węższym znaczeniu i w obrębie jednego motywu można zdefiniować wiele różnych szablonów, które będa odpowiadać przykładowo za układ treści na poszczególnych podstronach.

To mamy wyjaśnioną różnicę pomiędzy motywem i szablonem więc możemy przejść do kolejnego pytania, które bardzo często pada, a mianowicie – co lepiej wybrać – płatny czy darmowy motyw.

Ja jestem zwolenniczką darmowych rozwiązań, więc często zachęcam do korzystania z darmowych motywów. Wybór darmowych motywów pod WP jest przeogromny i spokojnie każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie. Obecnie nie widać już takiej przepaści pomiędzy płatnymi a darmowymi motywami. Dzisiaj darmowe motywy również mają sporo opcji personalizacji – wystarczy spojrzeć na motyw Astra czy Rife. Oczywiście można trafić i na takie motywy darmowe, przy których niezbędne będzie grzebanie chociażby w CSS, ale powiem Ci, że i przy płatnych motywach zdarzają się przypadki, gdzie możliwości personalizacji są mocno ograniczone. Grunt to więc wybrać odpowiedni motyw. Na co więc zwrócić uwagę podczas jego wybierania?

Po pierwsze – zwróć uwagę na to kiedy dany motyw powstał oraz kiedy był ostatnio aktualizowany. Jeśli ostatnia aktualizacja motywu była X lat temu to nie wchodź do tej rzeki. Możesz ugrząźć. Jeśli jednak motyw jest na rynku od kilka lat, a ostatnia aktualizacja była stosunkowo niedawno to dobry znak. To sygnał, że autor dba o motyw i systematycznie go dostosowuje do nowych standardów.

Po drugie – sprawdź kompatybilność. Zwykle twórcy motywu zamieszają informację z jakimi wersjami WP jest on kompatybilny, czy działa z Woocommerce, Gutenbergiem, etc. To ważna informacja, bo może się okazać, że Twój potencjalnie idealny motyw, nie będzie poprawnie działał z najnowszą wersją WordPress.

Po trzecie – zweryfikuj jak szybko ładuje się demo motywu. Jeśli demo strona ładuje się w tempie żółwia to powinna Ci się zapalić żółta lampka w głowie, czy aby na pewno warto pchać się w ten motyw i walczyć z jego optymalizacją.

Po czwarte – jak już jesteś przy weryfikacji demo, sprawdź również czy poprawnie się ono wyświetla na różnych urządzeniach. Przeklikaj podstrony, zobacz czy nic się tam nie sypie, no i co najważniejsze – czy strona na mobile wyświetla się poprawnie. Często gęsto na desktop wszystko cacy, a potem na telefonach jest kaszana. Oczywiście wszystko się da poprawić / naprawić, ale wymaga to nieraz grzebania w kodzie i straty czasu lub pieniędzy.

Po piąte – przyjrzyj się strukturze motywu. Podejrzyj kod motywu i sprawdź czy są w nim odpowiednio stosowane chociażby nagłówki – przykładowo tytuły wpisów na podstronie wpisu mają H1.

Po szóste – zwróć uwagę na otoczkę wizualną i funkcjonalności danego motywu. Wybierając motyw oczywiście musi Ci się on podobać no i spełniać Twoje wymagania co do opcji / funkcjonalności. Jeśli więc chcesz mieć buildera – szukaj motywów, które go mają wtedy masz pewność, że będzie wszystko grać i buczeć jak ma, ma działać z Woocommerce – to zobacz czy w demo jest zakładka sklepu lub czy jest informacja, że dany motyw z nim działa. No i wizualnie czy Ci w nim wszystko odpowiada – oczywiście graficznie zawsze wszystko można dopracować, ale nie zawsze każdy ma czas i chęci by dopieszczać motyw w CSS : )

Po siódme – przyjrzyj się potencjałowi rozwoju. Myśl przyszłościowo, wybierz motyw, który pozwoli Ci rozwijać stronę, będzie świeży oraz tę świeżość zachowa na długo, dzięki prostocie jego dostosowania do nowych standardów, a jak pewnie zauważyłaś/zauważyłeś – moda, standardy zmieniają się bardzo szybko.

Po ósme – poszukaj opinii o motywie i zobacz na ile jest on popularny. Jeśli motyw jest popularny znaczy się, że się sprawdza, jak ma pozytywne opinie to też dobry sygnał – oczywiście opinie są subiektywne, jednemu coś może pasować bardziej, innemu mniej, ale zawsze można sobie wyciągnąć jakąś średnią : )

Po dziewiąte – przetestuj support motywu. W przypadku motywów płatnych masz zazwyczaj wsparcie autora. Na Themeforest możesz zobaczyć dyskusje, zerknij więc jak wyglądają tam odpowiedzi supportu, spróbuj sama/sam się z nimi skontaktować – nieraz nawet jak jesteś bardzo obcykana/obcykan w WP trzeba się zwrócić do twórców by rozwiązali jakiś bug.

Po dziesiąte – to już ostatnie – zweryfikuj źródło motywu. Zawsze pobieraj / kupuj motywy ze sprawdzonych miejsc by nie depnąć na minę. Są hardcorzy, którzy kupują np. na Allegro, bo np. Divi dorwać można za 30 zeta, a potem płacz, bo w kodzie już na start wstrzyknięte jest malware 😉 Jeżeli szukasz płatnych motywów zajrzyj na Themeforest albo TemplateMonster – masz tam ich do wyboru całe mnóstwo. Darmowe motywy znajdziesz w repozytorium WordPressa i w zasadzie będziesz ich tam miała/miał tyle do wyboru, że nie trzeba szukać nigdzie indziej.

Już wiesz na co zwrócić uwagę wybierając motyw pod swoją stronę na WordPress? No to działaj! Do usłyszenia w kolejnym odcinku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *