Jaką wybrać domenę dla swojego miejsca w sieci

Podcast w zapisie

Witajcie w pierwszym odcinku podcastu Zostań specką. Tematem przewodnim tego odcinka będzie domena. Dlaczego? Ano dlatego, że jest jedną z pierwszych rzeczy, jakie musicie posiadać chcąc rozpocząć budowanie swojego miejsca w sieci i w związku z domeną trafiają do mnie liczne pytania. Na te pytania odpowiem właśnie w tym odcinku.

Lecimy z pierwszym pytaniem. Czym jest domena?

Żeby nie sypać definicjami ala Wikipedia powiem krótko – domena jest Waszym adresem w sieci. Tak jak macie fizyczną lokalizację Waszego miejsca wykonywania działalności, tak w Internecie tą Waszą lokalizacją biznesu będzie adres strony internetowej.

Z pytaniem numer jeden często w parze idzie pytanie dotyczącego tego, czy w ogóle potrzebne jest coś takiego jak domena, czy może jednak da się zbudować własny kąt w Internecie bez niej.

No i właściwie to się da zbudować własną stronę www, bloga czy sklep bez kupowania domeny, ale nie oznacza to, że nie musicie wybrać adresu dla swojej witryny. Nawet jak zdecydujecie się na zbudowanie strony np. na Wix czy sklepu na Shoper to będziecie proszeni o wybranie jakiejś nazwy dla swojej strony, która pojawi się w adresie i dostaniecie ostatecznie coś w stylu mojastrona.wix.com. I tu pojawia się kolejne pytanie – jaką wybrać nazwę dla swojej strony www.

Pytanie o to, co ma się znaleźć w domenie przewija się na facebookowych grupach notorycznie. Podejścia do tematu są w zasadzie trzy:

  • pierwsze – nazwa firmy / marki – mając własną działalność pierwsze co to myślicie właśnie o tym by w domenie pojawiła się nazwa Waszej firmy. Jeżeli chcesz być kojarzona/kojarzony właśnie po tej nazwie, chcecie budować społeczność i świadomość ludzi wokół niej to jest to dobra droga
  • podejście drugie – słowo kluczowe związane z branżą. Podejście popularne kilka lat temu, kiedy mówiło się, że nazwa domeny ma znaczący wpływ na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Wtedy to domeny typu architektwnetrzwarszawa.pl były na topie. Jeśli masz biznes lokalny, działasz w jakieś konkretnej branży i chcesz to podkreślić to warto zainteresować się tą opcją
  • no i podejście trzecie – imię i nazwisko. W ostatnim czasie jest bum na budowanie marek osobistych, więc jeżeli chcesz i Ty taką budować to ta opcja jest dla Ciebie.

Jak już się obierze kierunek, w którym chce się iść to należy pamiętać jeszcze o kilku kwestiach:

  • po pierwsze nazwa musi być łatwa w zapamiętaniu, najlepiej więc, żeby była możliwie krótka, nie zawierała trudnych słów, ani słów, w których można popełnić błędy
  • po drugie – najlepiej wybrać domenę bez łączników, czyli np. sylwiastein pisane łącznie a nie sylwia myślnik stein – ludzie z automatu piszą wszystko razem
  • po trzecie – nie stosujemy polskich znaków, mimo, że takie domeny można zarejestrować
  • po czwarte – warto sprawdzić czy obrana nazwa nie jest już przez kogoś wykorzystywana np. z inną “końcówką”, czyli tym co mamy w adresie po kropce – zaraz o tym powiem nieco więcej. Warto się też zorientować czy nie ma jakiś zastrzeżeń prawnych do wykorzystania danej nazwy.
  • po piąte – dopasuj nazwę do swojej grupy docelowej. Co mam tutaj na myśli – kierujesz przykładowo stronę do seniorów z Polski, a nazwę masz w języku angielskim, co może sprawiać problem Twojej grupie odbiorców
  • po szóste – domeny nie kupuje się na chwilę, ona ma Ci służyć przez długie lata, więc staraj się wybrać możliwie jak najbardziej uniwersalny adres, wtedy w przypadku zmiany branży nie będziesz musieć zmieniać domeny.

Wspomniałam o “końcówkach”. I to kolejne pytanie, które często się pojawia na facebookowych grupach – co po kropce w adresie strony www. Czy celować w .pl czy może com, a może jeszcze coś innego?

Do wyboru mamy naprawdę cały szereg rozszerzeń – od narodowych jak .pl, .de, .fr, przez międzynarodowe jak .com, regionalne w stylu .beskidy.pl, po funkcjonalne jak .edu, .biz, czy polskie funkcjonalne .org.pl, edu.pl. Wśród rozszerzenia można znaleźć także takie ukierunkowane na konkretne biznesy czy branże np. .tech, .shop, .art

Co więc wybrać? Będę nudna, ale ja bym stawiała na .pl jeśli działasz na rynku polskim. Dlaczego? Bo Polacy tak mają, że intuicyjnie wklepują w adresie .pl. Oczywiście przyzwyczają się i do innego adresu, ale czasem nie warto kombinować. Jeśli masz stronę wielojęzyczną to bym poleciła wybrać rozszerzenie .com. A co z nietypowymi rozszerzeniami? Powiem tak – czasem fajnie dopełniają nazwę, dobrze wykorzystane w strategii marki mogą się nieźle spisać, ale bardzo często jest tak, że ludzie decydują się na nie, gdy wszystkie inne rozszerzenia są zajęte, a w takim przypadku lepiej poszukać innej nazwy niż narażać się na to, że ktoś trafi do iksińskiego zamiast do nas.

Na deser zostawiłam moje ulubione pytanie – gdzie kupić domenę. Nie ma dnia, żeby mnie ktoś o to nie zapytał, a więc odpowiadam.

Domenę kupujemy tam, gdzie jest jej najtańsze przedłużenie. Omijamy szerokim łukiem oferty, które kuszą domeną za 0zł lub za 1zł – tam najczęściej po roku przepłacić tą domenę przynajmniej dwukrotnie. Ja osobiście domeny kupuję w OVH, dobre ceny ma też Seohost, ale sprawdźcie sobie oferty różnych operatorów, porównajcie, bo może w momencie jak słuchacie tego odcinka pojawiły się na rynku już inne okazje.

I na koniec jeszcze jedna sprawa – nie musicie wcale kupować domeny i hostingu w jednym miejscu, spokojnie mogą być one u różnych operatorów, da się to zawsze spiąć ze sobą – wystarczy skierować DNS domeny na te, które wyznacza hosting. O tym jest wpis u mnie na blogu – serdecznie zapraszam do poczytania.

Dobrnęliśmy do końca tego odcinka. Mam nadzieję, że troszkę Wam się rozjaśniło w kontekście wyboru domeny. W razie pytań zapraszam na facebookową grupę Zostań Specką. Dziękuję Wam za wysłuchanie i zapraszam do śledzenia kolejnych odcinków podcastu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *