Znak towarowy na domenę — wszystko, co musisz wiedzieć

Czy domenę można ochronić znakiem towarowym? Czy mając domeny w kilku rozszerzeniach muszę zarejestrować kilka znaków? Jak sprawdzić, czy ktoś nie posługuje się moim znakiem i jak dochodzić swoich praw? O tym wszystkim przeczytasz w gościnnym artykule LH.pl.

Co to jest znak towarowy? 

Jest to każde oznaczenie, które wyróżnia jedno przedsiębiorstwo na tle innych. Znak musi być możliwy do przedstawienia w sposób graficzny. Znakami mogą być wyrazy, rysunki, kompozycje kolorystyczne, czy też melodia lub sygnał dźwiękowy. W biznesie online, znaki towarowe w formie wyrazów mogą mieć podwójne znaczenie. Nie tylko rozróżniają one przedsiębiorstwo, towar lub usługę od konkurencji, ale mogą istnieć jako domeny.

Rejestracja i ochrona znaku towarowego to inaczej udzielenie prawa ochronnego na dany i zgłoszony znak. Przedsiębiorca, który uzyskał ochronę może posługiwać się znakiem na wyłączność, a każda próba wykorzystania znaku np. przez konkurentów, będzie naruszeniem własności przemysłowej, jak i przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Prawo ochronne na znak towarowy udzielane jest przez Urząd Patentowy na okres 10 lat. Po okresie ważności znaku należy go przedłużyć, w przeciwnym razie prawo wygaśnie. 

Warto pamiętać, że rejestracja znaku towarowego nie daje nam monopolu na nazwę firmy. Jeżeli zarejestrujemy znak działając w branży X i taką branżę zawarliśmy w zgłoszeniu do Urzędu Patentowego, to nazwa ta może być wykorzystania równolegle przez przedsiębiorstwo działające np. w branży Y. 

Czy można zarejestrować każdy znak towarowy?

Nie. Znaki towarowe muszą mieścić się w wytyczonych ramach. Przede wszystkim znak musi posiadać dostateczne znamiona odróżniające. Jeżeli danego znaku nie da się odróżnić w obrocie towarów, dla których został zgłoszony, bądź sugeruje jedynie kategorię towarów, a nie konkretny towar, a także, w przypadku znaków — wyrazów, jeżeli weszły do języka potocznego, rejestracja nie będzie możliwa. Nie można zatem zarejestrować znaku towarowego “sok jabłkowy”, będąc producentem soku jabłkowego, gdyż nazwa jest potocznie używana jako określenie produktów wyprodukowanych z danego surowca. W znaku nie można naruszyć także praw własności innego przedsiębiorstwa, wykorzystać herbu, godła, czy flagi innego państwa.

Znak towarowy nie może też wprowadzać konsumentów w błąd. Jeżeli istnieje na rynku marka np. usług medycznych Luxmed, to nie można zarejestrować znaku towarowego wyrazowego na nazwę e-Luxmed lub Luksmed. Zarejestrowanie takiego znaku, a także prowadzenie działalności pod takim “szyldem” mogłoby wprowadzić konsumentów w błąd i byłoby także czynem nieuczciwej konkurencji. 

Znak towarowy na domenę — jak go zarejestrować?

Jeżeli chcesz zarejestrować znak towarowy na swoją domenę, możesz to zrobić bez podawania przedrostka www i końcówki domenowej, np. .pl, .eu, czy .com. Jeżeli posiadasz więcej niż jedną domenę w różnych końcówkach, np. .pl i .eu, nie musisz też rejestrować dwóch znaków — wystarczy, że w zgłoszeniu podasz nazwę swojej domeny np. sylwiastein. 

Jeżeli używasz domeny ze słowem, które jest już w użytku potocznym, a jednocześnie chcesz chronić swój biznes, możesz zarejestrować znak słowno-graficzny. Przykładem takiej ochrony domeny może być serwis okazje.pl. Samo słowo “okazje” jest w użytku potocznym i nie może być chronione znakiem towarowym, dlatego też Urząd Patentowy odrzucił aplikację przedsiębiorstwa. Znak graficzny okazje.pl, na którym zastosowane są charakterystyczne dla przedsiębiorstwa kolory, a także krój pisma, stanowi już znak słowno-graficzny, który podlega rejestracji i tak też się stało. I o ile w tym przypadku domena okazje.pl jest chroniona to sąd nie dał wyłączności na używanie słowa “okazje” w kontekście usług reklamowych. 

Rejestracja znaku towarowego na domenę

Znak towarowy rejestruje się w Urzędzie Patentowym. Możesz to zrobić samodzielnie bądź skorzystać z pomocy prawnika. Pełna procedura rejestracji opisana została na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Procedurę rozpoczyna wypełnienie podania, wraz ze wskazaniem towarów i usług według klasyfikacji nicejskiej oraz opłata za rejestrację (cennik opłat znajdziesz tutaj).

Skąd się dowiedzieć, że ktoś zarejestrował domenę z moim znakiem towarowym?

Musisz wiedzieć, że rejestratorzy domen nie weryfikują na etapie rejestracji, czy dana domena narusza zarejestrowany znak towarowy. Rejestracja domen odbywa się na zasadzie “kto pierwszy, ten lepszy”. 

Z bardzo ciekawą propozycją wyszedł jednak europejski rejestr domenowy — EURID. Rejestrator domen .eu w maju 2020 roku postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynku, nawiązując współpracę z EUIPO, Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Dzięki temu, zgłaszając znak towarowy na terenie Unii Europejskiej klient EUIPO jest informowany, czy dany znak jest już używany jako nazwa domeny. Z drugiej strony — osoby rejestrujące domenę .eu, jak i osoby, które już taką domenę posiadają, mogą ustawić powiadomienia o zarejestrowaniu nazwy domeny .eu, która pasuje do ich znaku towarowego. Kolaboracja EURIDu i EUIPO ma na celu zwiększenie ochrony startupów i biznesów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. 

Ciekawe końcówki domenowe są już zajęte? Sprawdź domenę .eu! To nie tylko krótka i łatwa do zapamiętania nazwa, ale także europejski zasięg Twojego biznesu.

REJESTRUJĘ DOMENĘ .EU w LH.pl!

Co zrobić, gdy ktoś zarejestrował domenę z moim znakiem towarowym?


W takim przypadku możesz rozpocząć od kontaktu z właścicielem domeny, bo być może rejestracja ta miała miejsce nieświadomie. Jeżeli jednak podejrzewasz, że to celowe działanie, np. Twojej konkurencji, prawo stoi po Twojej stronie. Rejestracja domeny ze znakiem stanowi bowiem naruszenie wyłącznego prawa uprawnionego. W takiej sytuacji Ty jako właściciel znaku, możesz domagać się usunięcia domeny z rejestru lub wykonania cesji (przeniesienia własności domeny) na Twoje przedsiębiorstwo. Sprawami tego typu zajmują się sądy arbitrażowe, a całość procesu odbywa się korespondencyjnie.

Podsumowując, jeżeli ktoś zarejestrował domenę z twoim znakiem towarowym, nie może:
– jej użytkować
– jej sprzedać
– podszywać się pod Ciebie. 

Używam domeny, na którą ktoś inny zarejestrował znak towarowy — co teraz?

Pamiętaj, że znak towarowy rejestruje się ze wskazaniem konkretnej branży, towarów i usług. Jeżeli nie stanowisz bezpośredniej konkurencji dla przedsiębiorstwa, które zarejestrowało znak, a także — nie świadczysz usług i nie sprzedajesz towarów w tej samej branży, nie naruszać prawa ochronnego. Twoja domena nie może jednak wprowadzać w błąd konsumentów, ani być łudząco podobna do domeny objętej ochroną.

Post gościnny LH.pl

Aneta Rutkowska

Koordynator Operacyjny i Marketingu LH.pl


Zawodowo realizuje się we współtworzeniu i realizacji strategii marketingowej oraz sprzedażowej marki hostingowej LH.pl. Twarz firmowych webinarów o WordPressie i nie tylko, organizatorka poznańskich WordUpów i miłośniczka psów wszystkich ras.

2 komentarze

  1. Tak jak w artykule. Zasada odbywa się „kto pierwszy ten lepszy”. Rejestracja znaku towarowego nie jest trudna, natomiast wymaga podstawowej wiedzy. W tym artykule wszystko jest opisanego tak jak to powinno być.
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *