Każdy kto ma bloga lub firmową stronę www chciałby wiedzieć skąd ma na stronie ruch, na jakie frazy, skąd ma linki zewnętrzne, itp. Pomocne są tutaj darmowe narzędzia, które udostępnia Google, czyli Google Analytics (GA) oraz Google Search Console (GSC).
Metody ich podłączenia pod WP są różne – ja przedstawię jedną z najprostszych, czyli wykorzystanie All In One SEO, które przyda się również do optymalizacji strony pod kątem SEO, czyli dodawania meta danych do podstron i wpisów w serwisie. O tym jednak za moment. Na początek trzeba założyć konto Google, którym będziemy się logować w GA i GSC. Następnie trzeba dodać naszą stronę do tych narzędzi.
Dodanie strony do Google Analytics
Wchodzimy w Administracja (ikona zębatki)
W drugiej kolumnie (Usługa) z listy rozwijanej wybieramy Utwórz nową usługę
Uzupełniamy pola podając nazwę witryny i jej url, ustawiając kategorię oraz wybierając strefę czasową adekwatną do swojego kraju, w którym będzie się działać. Na koniec klikamy Pobierz kod śledzenia.
Pojawi się ekran z kodem śledzenia. Nas w tym wypadku interesuje wyłącznie fragment UA-…….. – kopiujemy sobie ten fragment i zapisujemy tymczasowo w notatniku. Tyle jeśli chodzi o dodanie strony do GA.
Dodanie strony do Google Search Console
Po zalogowaniu do GSC po prawej mamy przycisk Dodaj. Klikamy go.
Podajemy adres swojej strony www i klikamy Dodaj.
Wybieramy zakładkę Metody alternatywne i zaznaczamy opcję Tag HTML.
Kopiujemy fragment, który jest w cudzysłowie po content= i zapisujemy tymczasowo ten fragment w notatniku. Jeszcze nie klikamy Zweryfikuj. Do tego wrócimy po dodaniu skopiowanego kodu do strony na WP.
Dodanie GA i GSC do strony na WordPress
Wspomniałam we wstępie, że połączenie z GA i GSC wykonamy za pomocą All In One SEO. Jeśli więc nie macie jeszcze tej wtyczki to ją zainstalujcie. O All In One SEO wspominałam w artykule Wtyczkowe “MUST HAVE”
Wchodzimy w Ustawienia Ogólne wtyczki All In One SEO i szukamy dwóch pól – Narzędzia Webmastera Google oraz ID Google Analytics. Tam podajemy skopiowane wcześniej do notatnika rzeczy – odpowiednio z GA i GSC.
Scrollujemy na sam dół ustawień i klikamy Zaktualizuj ustawienia
UWAGA! Pamiętacie o nie zakończonej weryfikacji w GSC? Wracamy więc do Google Search Console i klikamy Zweryfikuj. Pamiętajcie również by dodać do GSC wszystkie wersje strony, czyli z www i bez www z osobna. Kod będzie ten sam więc nic więcej do WP nie trzeba dodawać.
To jeden ze sposobów połączenia strony na WP z GA i GSC. Innym sposobem jest np. dodanie kodów Google (całe kody, nie tylko te fragmenty, które tutaj kopiowaliśmy) poprzez wtyczkę Insert Headers and Footers lub wrzucenie ich w pliku header.php przed zamknięciem </head> (to wyłącznie w motywie potomnym, by nie znikło przy aktualizacji motywu). Uważam jednak, że wybierając All In One SEO załatwia się dwie pieczenia na jednym ogniu – i podłączenie pod GA / GSC i możliwość dodania meta danych do strony 🙂
Masz pytania? Zapraszam po darmowe porady do mojej grupy FB 🙂
ooo właśnie szukałam alternatywy dla YOAST to chyba znalazłam i przy okazji może uda mi się podłączyć to GA i GSC 🙂 Dzięki!
Niestety nie posiadam rozszerzonej wersji wordpress. czy wtyczka: all in one seo ma jakiś odpowiednik? Bardzo fajny wpis 🙂
Jeśli chodzi o alternatywe dodania ga i gsc to można przykładowo dodać w sekcji head strony kody, które pobiera się z ga i gsc – ręcznie lub wtyczką insert headers and footers. Alternatywną dla all in one seo jest np. Yoast seo jednak tam nie podłączymy google analytics. Piszesz o wersji nierozszerzonej więc wnioskuję, że masz wordpress .com a tam w bezpłatnym planie jak nic się nie zmieniło nie ma opcji podpięcia ga i gsc