85 porad dla blogerek

Na bazie pytań, które często widzę na grupach zrobiłam takie krótkie zestawienie z poradami dla blogerek (i nie tylko, bo część w zasadzie nada się dla wszystkich, którzy prowadzą lub chcą prowadzić stronę internetową). Zapraszam serdecznie do lektury.

Co jest najważniejsze na samym początku?

1. Wybierz temat bloga, który najbardziej odpowiada Twoim preferencjom oraz posiadanej wiedzy.

2. Odpowiednia nazwa domeny to podstawa. Wybierz ją mądrze!

3. Jeśli stawiasz na rozpoznawalność i profesjonalizm wykup domenę, a nie korzystaj z darmowych rozszerzeń. O tym jak tanio kupić domenę piszę w artykule https://sylwiastein.pl/domeny-i-hostingi/gdzie-kupic-domene/

4. Warto zainwestować również w sprawdzony hosting. Moje propozycje znajdziecie tutaj: https://sylwiastein.pl/domeny-i-hostingi/jaki-hosting-wybrac-lh-pl-kei-pl-dhosting-pl-atthost-pl-i-inne/

5. Kolejnym krokiem jest zainstalowanie platformy do blogowania – ja polecam Wordressa.

6. Wybierz odpowiednie wtyczki do zainstalowania – moje propozycje znajdziecie na https://sylwiastein.pl/wordpress/wtyczkowe-must-have-start/

7. Dodaj informację o Cookies – pamiętaj o stworzeniu polityki cookies i prywatności.

8. Zacznij budować bazę kontaktów – np. newsletter. Jeszcze jest obowiązkowe zgłoszenie bazy do GIODO, więc pamiętajcie o tym Pamiętajcie o dostosowaniu się do RODO 🙂

9. Nie zapomnij dodać ikonek do Twoich miejsc w social mediach.

10. Wpisy oraz cały blog powinien dotyczy tematów, które zainteresują czytelników oraz wnoszą nowe wartości do ich życia.

11. Warto tworzyć posty dla osób początkujących w konkretnej dziedzinie.

12. Czytaj inne blogi by znaleźć na nich inspiracje do swoich wpisów.

13. Planuj wpisy z wyprzedzeniem. Należy być także konsekwentnym w działaniu, czyli publikować wpisy systematycznie.

14. Twórz codziennie a przynajmniej cotygodniowe kopie zapasowe swojej witryny.

Konfiguracja Twojej witryny

15. Wybierz dobrze prezentujący się, funkcjonalny i intuicyjny w obsłudze motyw. Powinien on także jak najbardziej odpowiadać tematyce Twojej strony.

16. Stwórz oryginalne logo.

17. Wybierz kolor marki, aby wyróżniał się on na tle innych marek.

18. Należy stworzyć łatwą nawigację na stronie.

19. Zadbaj o odpowiednią strukturę treści.

20. Należy się upewnić, że Twoja strona internetowa jest przyjazna urządzeniom mobilnym.

21. Warto połączyć naszego bloga z mediami społecznościowymi i dodać przycisk udostępnij w konkretnych mediach do wpisów.

22. Stwórz podstronę „o mnie.

23. Wyświetlaj w każdej stopce w postach powiązane posty.

24. Zadbaj o to by pojawiło się na stronie pole do wyszukiwania treści.

25. Dodaj najpopularniejsze posty do paska bocznego.

26. Sprawdź jak Twoja strona wyświetla się nie tylko na różnych rozdzielczościach ale również w różnych przeglądarkach.

27. Użyj wtyczki do blokowania spamu w komentarzach np. Antispam Bee

28. Stwórz mapę XML swojego bloga – możesz to zrobić za pomocą wtyczki All In One SEO lub YOAST SEO

29. Utwórz niestandardową stronę 404

30. Warto użyć wtyczki do przekierowywania, w momencie, w którym zmieniamy adres URL – w WordPress polecam wtyczkę Redirection.

31. Dodaj swoją witrynę do Google – https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url – przyspieszy to jej zaindeksowanie.

Stworzenie spektakularnych treści to podstawa – jak tego dokonać?

32. Zachęcający nagłówek to obowiązek każdego wpisu

33. Wpisy powinny być wysokiej jakości. Najlepiej by przekazywały pewne wartości.

34. Akapity we wpisach należy podzielić na 2-5 linii, tak aby uzyskać odpowiednią przejrzystość tekstu.

35. Używaj grafik, zdjęć, które będą oddawać sens tekstu.

36. Nie justuj treści! O tym szerzej w artykule https://sylwiastein.pl/blogowanie/czy-justowac-tekst-na-stronie-www/

37. Przypisuj wpisy do kategorii.

38. Wpisy powinny być stosunkowo długie (część specjalistów od SEO zaleca takie minimum 3tys. znaków), ale jednocześnie rzeczowe. Specjalne przedłużanie treści lepiej sobie podarować.

39. Warto pod artykułem zamieścić tzw. bio autora.

40. Przed każdą publikacją należy sprawdzić gramatykę, ortografię oraz literówki we wpisach.

41. W każdym wpisie dodaj tzw. CTA (Call to action), czyli np. odesłanie do innych wpisów.

Ochrona Twojej strony

42. Dodaj do swojej strony certyfikat SSL – może to być darmowy Let’s Encrypt jeśli Wasz hosting taki obsługuje. Więcej w tym temacie tutaj: https://sylwiastein.pl/wordpress/jak-dodac-certyfikat-ssl-w-wordpress/

43. Warto zabezpieczyć panel logowania dodatkowym hasłem – coś takiego oferuje np. atthost

44. Zmień hasło na mocne i trudne do rozszyfrowania, nie stosuj również loginu „admin”

45. Używaj tylko kompatybilnych i aktualnych wtyczek.

46. Należy co jakiś czas sprawdzać czy wszystkie wtyczki, motywy, komponenty są aktualne – jeśli nie, koniecznie trzeba je zaktualizować.

47. Pomocne w blokowaniu zagrożeń może być Cloudflare – przy okazji można skorzystać z ich darmowego certyfikatu SSL.

48. Więcej na temat bezpieczeństwa WP można znaleźć w artykule https://sylwiastein.pl/wordpress/jak-zabezpieczyc-strone-na-wordpress/

Optymalizacja SEO

49. Należy wybrać preferowaną nazwę domeny z www lub bez www.

50. Prześlij mapę XML swojej witryny w Google Search Console.

51. Podepnij Google Analytics do bloga – nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale pomoże Ci ono analizować m.in. ruch na stronie – o tym tutaj: https://sylwiastein.pl/wordpress/jak-dodac-google-analytics-i-search-console-do-strony-na-wp/

52. Umieć adres swojego bloga na Twoich profilach w mediach społecznościowych

53. Warto używać słów kluczowych powiązanych z tematem wpisu w jego adresie URL

54. Zainstaluj wtyczkę SEO – np. All In One SEO lub YOAST SEO

55. Używaj słów kluczowych w nazwach i tekście alternatywnym obrazków

56. Słowa kluczowe należy umieszczać w tytułach wpisów, nagłówkach, metadanych oraz oczywiście w samej treści. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością.

57. Warto przeanalizować słowa kluczowe oraz linki zwrotne swojej konkurencji.

58. Słowa kluczowe są bardzo ważne, nie należy jednak ich nadużywać i wpychać na siłę w tekst.

59. Linki należy czasem sprawdzać, tak by móc naprawić te nie działające jak najszybciej. Pomocna może tutaj być wtyczka Broken Link Checker

60. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

61. Warto pracować nad tym by uzyskać jak najniższy współczynnik odrzuceń.

62. Posty należy pisać na minimum 1000 znaków. Im dłuższe posty tym znacznie lepiej.

63. Wysłanie mapy witryny do innych wyszukiwarek do bardzo dobry pomysł.

64. Należy unikać farm linków, wymiany linkami oraz płacenia za linki.

65. Linki kierujące do strony powinny być wysokiej jakości.

66. Pozyskiwane linki powinny wyglądać naturalnie.

Optymalizacja prędkości działania witryny

67. Zoptymalizuj obrazki jeszcze zanim wgrasz je do WordPress – pomocna może być tutaj strona imagify.io oraz tinyjpg.com

68. Aby zoptymalizować obraz po przesłaniu go na stronę warto wykorzystać z WP Smush

69. Użycie wtyczki do cache oraz dodanie w .htaccess expires headers również pozwoli na przyspieszenie strony

70. Dobrym pomysłem jest również użycie cdn np. Cloudflare

71. Swoją prędkość warto sprawdzić za pomocą Google Page Speed Insights oraz Gtmetrix

72. Im mniej wtyczek – tym lepiej.

73. Motyw, który używasz na stronie powinien być lekki.

74. Mniej reklam – szybsza strona.

Udostępnianie oraz promocja Twojego bloga

75. Ułatw czytelnikom śledzenie swojej strony np. poprzez push notification

76. Za każdym razem dodawaj do swoich postów przycisk udostępnienia.

77. Udostępnij post na swoich profilach w mediach społecznościowych.

78. Dziel się swoją witryną w grupach FB, na forach oraz wszędzie tam, gdzie widzisz swoich potencjalnych odbiorców.

79. Warto także znaleźć odpowiedni moment na publikowanie postów w mediach społecznościowych – sprawdź, w których godzinach Twoi czytelnicy są najaktywniejsi np. na FB

80. Warto utworzyć kanał RSS np. z Feedburner

81. Jeśli zbierasz listę mailingową dobrze jest powiadomić subskrybentów o nowym wpisie.

82. Śledź swoją konkurencję, by wiedzieć w jaki sposób działają i co u nich przynosi najlepsze rozwiązania.

83. Dołącz do grup społecznościowych na Facebooku i dziel się w nich swoją wiedzą.

84. Warto nawiązać współpracę z innymi blogerami.

85. Jeśli posiadasz dodatkowe finanse to warto jest zastanowić się nad ich inwestycją w reklamę bloga – kampanie Google Adwords, czy Ads na Facebooku. W kwestiach strategii reklamy odsyłam Was do Iwony Gruszka – https://www.facebook.com/iwonagruszka.BBT/ (prowadzi również grupę na FB :))

A jeśli masz pytania lub chcesz podyskutować to zapraszam do grupy Biznes Bliższy Kobiecie 🙂

28 komentarzy

  1. „8. Zacznij budować bazę kontaktów – np. newsletter.”

    Punktem numer 9 powinno być: „Zgłoś swoją bazę maili z newsletter do GIODO”. To podstawowy błąd o którym zapominają blogerzy, a później robią się z tego duże problemy prawne, bo zgodnie z prawem zbierane maile podlegają obowiązkowemu zgłoszenie do GIODO i wypełnieniu odpowiednich formularzy.

    • I tak i nie. Z jednej strony mamy obowiązek z GIODO, ale z drugiej już za chwilę mamy RODO. A tak z ciekawości, to podaj mi przykład ukarania blogera przez GIODO 😉

      • Tak, wkrótce wchodzi RODO. Nie trzeba będzie już bazy zgłaszać w giodo, ale trzeba się będzie trzymać pewnych zasadach. Specjalistą od tych tematów niestety nie jestem – nawet nie mam newslettera ? osobiście nie słyszałam o tym by ukarało GIODO jakiegoś blogera

      • „I tak i nie”.

        Nie prawda, bo tylko „TAK”. RODO wchodzi dopiero od końca maja z tego co pamiętam, do tego czasu jeszcze „kilka” dni pozostało, więc obowiązują aktualne przepisy. Analizowałem w piątek całą ustawę i cóż… no nie będzie to łatwa sprawa. Niby prościej (bo brak obowiązku GIODO), a z drugiej strony dużo komplikacji i innych obowiązków.

        „A tak z ciekawości, to podaj mi przykład ukarania blogera przez GIODO”.

        Czyli wg Ciebie, jeżeli nikt nie został ukarany (chociaż takich informacji nie ma, bo zapewne nie są jawne), to znaczy, że można sobie sprawę „olewać” i luźno podchodzić do tematu?

        • Nie ma Panowie co się kłócić 🙂 Są zasady – to powinno się ich trzymać. Jak ktoś chce ryzykować to nikt mu nie zabroni, ale zawsze jest te 50% szans, że coś pójdzie nie tak.

  2. Imponujące zestawienie. Mimo że bloguję od kilku lat, przeczytałam z ciekawością – zwłaszcza kwestie związane z WordPressem 🙂 Poruszyłaś wiele ważnych kwestii, a jedna z nich dotyczy tego, by publikować treści, które zainteresują czytelników. Pomóc może nam w tym persona, którą warto stworzyć na początku blogowania.

  3. Ciekawe i pomocne zestawienie. Dzięki Sylwia za poświęcenie czasu i przygotowanie takiego kompendium. Ja tylko nie jestem pewna, jak rozumieć „65. Linki kierujące do strony powinny być wysokiej jakości.”

    • Obecnie liczą się wartościowe, temarytyczne, nieśmieciowe linki. Wysokiej jakości to np. z portalu o wysokim TF trust flow, który nie ma tysięcy linków wychodzących, jest zadbany i ma taką tematykę jak Twój blog. Śmieciowe link to np. z forów gdzie każdy wpis ma link ?

  4. Cześć Sylwia, dzięki za mocne zestawienie wszystkich spraw to-do w temacie stron czy bloga.
    Pytanie ode mnie: dlaczego wpisy mają mieć więcej niż 1000 znaków? [Takie to chyba tylko Michał Szafrański pisze regularnie 😉 ]

    • Dziękuję za komentarz ? długość tekstu ma znaczenie pod względem seo. Oczywiście nie ma co na siłę lać wody – tekst powinien być przede wszystkim wartościowy. Niemniej jednak ze względu na seo tekst powienien zawierać kilka nagłówków, czyli treść powinna być podzielona – w krótszych niż 1000 znaków tekstach ciężko by to dobrze i sensem wyglądało. Sporo źródeł podaje, iż optymalne patrząc pod kąten SEO artykuły mają 3-5 tys. znaków.

  5. Bloguję parę lat, ale takiego konkretnego zestawienia chyba jeszcze nie widziałam i muszę przyznać, że parę punktów muszę zastosować, poprawić u siebie 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

  6. Bardzo informacyjny post jeśli chodzi o porady dla początkujących blogerek! Wielkie dzięki, właśnie tego szukałam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *