Jak legalnie prowadzić sklep internetowy w 2021. Zmiany w prawie.

Jeżeli i Ty błądzisz po stronach internetowych w poszukiwaniu odpowiedzi, jakie zmiany weszły w życie w nowym roku i jak je bezboleśnie wprowadzić w swoim sklepie online, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Każdy początek roku przynosi zmiany. Najczęściej te prawne, które generują po stronie przedsiębiorcy dodatkowe obowiązki. Zwykłemu zjadaczowi chleba, który prowadzi swój biznes online, nie po drodze z tymi zmianami. Wprowadzają one w większości niepokój i stres związany z brakiem pewności co do poprawnego wprowadzenia zmian.

Zmiany w prawie konsumenckim 2021

Zanim przejdziemy do konkretnych rozwiązań w Twoim sklepie, które będziesz musiał wprowadzić, aby Twoja sprzedaż internetowa była legalna, najpierw sprawdźmy, co tak naprawdę się zmieni. Pozwoli to na uzupełnienie wiedzy w tym zakresie i zapoznanie się ze zmianami w prawie sprzedaży internetowej 2021. Od podszewki.

Nowy klient w sklepie internetowym

Punktem wyjścia i zarazem zmianą, która pociąga za sobą kolejne, jest pojawienie się nowego klienta w sklepach online. Do tej pory sprawa była prosta – był konsument i przedsiębiorca. Od początku 2021 roku, mamy już trzeciego klienta, który jest połączeniem dwóch poprzednich. Ja go nazywam KPPK – Klient Przedsiębiorca na Prawach Konsumenta. Dokonuje on zakupów „na firmę”, ale w związku z tym, że zakupy te nie są związane z jego działalnością zawodową, traktuje się go jak konsumenta.

Przykład?

Prawnik kupuje „na firmę” biurko do swojej kancelarii. Jest to właśnie zakup niezwiązany z jego działalnością zawodową, bo nie zna się na biurkach. Przysługują mu więc prawa, jakie przysługują konsumentowi w zakresie zwrotów czy reklamacji.

Jak zweryfikować nowego klienta w e-sklepie

Jak rozstrzygnąć, czy dany przedsiębiorca zakupił produkt niezwiązany z jego działalnością zawodową? Możliwości jest kilka. Jedną z nich jest sprawdzenie takiego przedsiębiorcy w CEIDG, gdzie znajdują się informacje dotyczące prowadzonej przez niego działalności. Ja proponuję swoim klientom rozwiązanie, o którym mowa poniżej.

Reklamacje i zwroty w sprzedaży internetowej

W związku z nową kategorią klienta zmianie ulegną dotychczasowe procedury reklamacji oraz zwrotów w sklepach internetowych. Ten nowy klient, nasz KPPK, będzie miał prawo do zwrotu towaru czy też reklamacji. Głównym problemem stanie się więc to, czy przedsiębiorca, który dokonał zakupu „na firmę”, dokonał go jako przedsiębiorca czy KPPK.

Na etapie rozpatrywania reklamacji czy zwrotów, sprzedawcy będą musieli wypracować sobie metodę weryfikacji takich przedsiębiorców. Może to być np. specjalny formularz reklamacyjny (lub ten dotyczący odstąpienia od umowy), który klient będzie musiał odpowiednio wypełnić. Wszystko po to, aby zweryfikować czy dany zakup był związany z jego działalnością zawodową i czy tym samym nabywa prawo do zwrotu, czy też reklamacji.

Jeśli nie – traktujesz go jak przedsiębiorcę.

Jeżeli jesteś ciekawy czy reklamacja produktów elektronicznych jest możliwa i jak się przed nią uchronić, przeczytaj artykuł na ten temat na moim blogu: Czy reklamacja produktów elektronicznych jest możliwa? – Legalny Biznes Online

Możesz też posłuchać podcastu #Legalny Biznes Online, o tym jak uniknąć reklamacji i zwrotów.

Sklep internetowy – narzędzia dla sprzedawcy

Zmiany opisane wyżej, dotkną każdy sklep online, każdą witrynę internetową, która pod swym „szyldem” sprzedaje w Internecie. Nie da się ich uniknąć. No, chyba że wszystkim dasz takie same przywileje, ale pytanie, czy Ci się to opłaca. W każdym razie, narzędzia służące automatyzacji procesu sprzedaży będą musiały ulec modyfikacji. Dotknie to także procesy związane z reklamacją czy odstąpieniem od umowy.

Regulamin sklepu online

Regulamin to pierwszy punkt na liście zmian. W końcu to umowa, którą zawiera sprzedawca ze swoim klientem. Nie może więc zawierać nieaktualnego stanu prawnego, gdyż może to skutkować przykrymi konsekwencjami. Stare postanowienia, mogą od teraz stać się tzw. klauzulami niedozwolonymi, za które można otrzymać, m.in. karę pieniężną.

To, co najważniejsze w regulaminie, to przede wszystkim dołączenie postanowień o nowym kliencie – KPPK. Poza tym, zmodyfikowanie postanowień dotyczących reklamacji, czy prawa do odstąpienia od umowy, także w związku z pojawieniem się nowego klienta.

W związku z tym, zalecam po prostu przejrzenie całego regulaminu punkt po punkcie, aby mieć pewność, że zmiany zostały ujęte, a nieaktualne postanowienia usunięte.

Więcej na temat gotowych narzędzi dla sklepu internetowego w 2021 roku, znajdziesz w moim artykule: Jak wdrożyć zmiany w prawie konsumenckim od nowego roku? Gotowe rozwiązania. – Legalny Biznes Online

Sprzedaż internetowa – procedury

Kolejną sprawą, którą musi zając się sprzedawca to zmodyfikowanie dotychczasowych procedur dotyczących reklamacji czy zwrotów towaru. Tym razem samo sprawdzenie, czy klient kupił „na firmę”, nie wystarczy. Trzeba będzie znaleźć optymalne rozwiązanie, które pozwoli na możliwie największe zautomatyzowanie tych procesów.

O czym musi pamiętać sprzedawca w 2021 roku

Poza wymienionymi obowiązkami, które wiążą się przede wszystkim ze zmianą regulaminu sklepu internetowego, warto od razu sprawdzić, czy wszystko w Twoim sklepie online jest aktualne i czy aby nie zapomniałeś o innych zmianach, czy wymaganiach.

Polityka prywatności w sklepie online

Zatrzymam się teraz przy polityce prywatności. Od lipca ubiegłego roku, „zdetronizowana” została Tarcza Prywatności (Privacy Shield). Był to program opracowany i wdrożony przez Departament Handlu Stanów Zjednoczonych. Jej celem było umożliwienie firmom działającym w USA dobrowolne zastosowanie określonych wymogów ochrony danych osobowych i uzyskanie potwierdzenia spełnienia tych wymogów.

Pomyślisz zapewne: „ok, ale co to dla mnie oznacza?” Oczywiście obowiązki. Są one związane z wykorzystywanymi przez Ciebie narzędziami na twojej www. Podmioty, które oferują te narzędzia, mogą przesyła

dane do państw trzecich, a to się wiąże już z ochroną danych osobowych użytkowników twojej strony internetowej. Pod kątem RODO, jest to szalenie ważne. Od czego więc zacząć?

Od weryfikacji swoich działań i zadania sobie następujących pytań:

  • Z jakich narzędzi korzystasz?

  • Czy korzystanie z nich wiąże się z wysyłką danych do USA?

  • Czy z podmiotami oferującymi te narzędzia podpisałeś umowę powierzenia?

  • Na jakiej podstawie prawnej możesz nadal przekazywać do nich dane?

A po ich zweryfikowaniu – koniecznie i niezwłocznie zaktualizuj swoją politykę prywatności. I usuń z niej zapisy o Tarczy Prywatności.

Więcej informacji na temat tego czy i dlaczego jest Ci potrzebna polityka prywatności, znajdziesz na moim blogu: Po co mi ta polityka prywatności? – Legalny Biznes Online

Checkboxy w sklepie internetowym

Ostatnią kwestią, o którą powinieneś zadbać w swoim sklepie online, są ukochane przez wszystkich „zgody”. Wbrew pozorom, pomagają sprzedawcy w legalnym marketingu. Bez dobrze odebranej zgody, a więc sformułowanego checkboxa, nie można np. legalnie zbierać zapisów na newsletter i tym samym powiększać swojej bazy mailingowej. Nie wystarczy więc umieścić checkboxy gdzie popadnie. Trzeba to robić z głową, aby nie narazić się na problemy.

Jak więc powinien wyglądać dobrze skonstruowany checkbox?

  • Zawierać dane administratora (minimum nazwa plus dane, np.: NIP/KRS),

  • Odsyłać do regulaminu lub polityki prywatności – w zależności, z jakim działaniem jest wymagana zgoda,

  • Zawierać sformułowanie wskazujące na to, że klient jest świadom swojego działania i że zgoda jest dobrowolna, np. „wyrażam zgodę”, „wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć”,

  • Okienko do zaznaczenia checkboxa, nie może być z góry zaznaczone – klient musi samodzielnie je zaznaczyć!

Podsumowanie

Uff dobrnęliśmy do końca. Podsumowując to, o czym pisałam, aby legalnie prowadzić sklep internetowy w 2021 roku, należy zadbać, aby dokumenty tego sklepu były zgodne z aktualnym stanem prawnym. A ten rok, to wiele zmian w obrębie prawa konsumenckiego.

To, co musisz zrobić jako sprzedawca, to przede wszystkim zaktualizować regulamin swojego sklepu online i przygotować się do obsługi nowego klienta, jakim jest KPPK.

Stan prawny na 19.01.2021 r.

Artykuł przygotowała dla Was Ilona Przetacznik.

P.S. Mam też dla Ciebie specjalny kod rabatowy. Podczas zakupów na legalnybiznesonline.pl w koszyku podczas zamówienia SPECKA10, a cena obniży się o 10%! Korzystaj i działaj legalnie. Jak to mawia Ilona: Wszystkiego Legalnego! ?


Ilona Przetacznik – Radca prawny, przedsiębiorca, ekspert prawa biznesów online, e-commerce, RODO i umów. Certyfikowany Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Ukończyła studia prawnicze i praktyki w Polsce i we Francji, aplikację radcowską w Krakowie, lean management oraz project management, co pozwala jej tworzyć nieoczywiste rozwiązania prawne.

Autorka kursów online, wyzwań, e-booków i innych produktów elektronicznych, np. kursu online RODO MUST HAVE dla małych firm #kursowzory oraz kursu online #Legalna Sprzedaż Online czy Pakietów dokumentów #Legalny e-sklep, #Legalny Konkurs, #Legalna Sprzedaż Rękodzieła czy dokumentów dla Wirtualnych Asystentek. Prowadzi blog ekspercki legalnybiznesonline.pl Pomaga małym i średnim przedsiębiorcom poprzez szkolenia, wdrożenia RODO, sporządzanie umów. Od kilku lat, bez zbędnego „ą – ę”, prowadzi prawnicze szkolenia na żywo #LegalnaKawa na swoim fanpage #Legalny Biznes Online oraz przeprowadza bezpłatne autorskie audyty prawne stron www w grupie na Facebooku #Legalny Biznes Online. Działa pro bono w Fundacji Prawo dla Mam. Tworzy swój podcast #Legalny Biznes Online i kanał na You Tube!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments