Jakoś od listopada da się zauważyć, że po kliknięciu w link udostępniony na FB dokleja się do niego dziwny zestaw „krzaczków”. W raportach Google Analytics także zauważyć można parametr „fbclid” przy url’ach. Skąd się to bierze? Parametr ten doklejany jest przez Facebook’a do adresów URL – po co? Trudno stwierdzić. Czytałam, że może dlatego, żeby dać sobie większe szanse na śledzenie użytkowników. Czy można coś z tym zrobić?
Można!
Grzebiemy w .htaccess
Żeby pozbyć się niechcianego parametru, który dokleja nam się do naszego adresu można dodać w .htaccess poniższą regułę
RewriteCond %{QUERY_STRING} ^(.*)&?fbclid=[^&]+&?(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ /$1?%1%2 [R=301,L]
UWAGA! Nie do końca wiadomo po co FB stosuje ten parametr więc może się okazać, że po zastosowaniu mod_rewrite coś nie tak będzie np. działał Pixel FB, więc stosujecie na własne ryzyko : )
Sprzątamy w Google Analytics
Doklejany parametr powoduje także bajzel w GA. Tam trzeba dodać filtr Wyszukaj i zastąp i w pole znajdź wpisać (fbclid=[^&]*&?)