Optymalizacja treści pod kątem SEO jest jednym z istotniejszych działań podczas prowadzenia strony internetowej. Podstawą podczas optymalizowania strony jest zrozumienie. Wbrew pozorom, optymalizacja treści nie jest to trudną czynnością, jednak trzeba mieć świadomość, jak postępować zgodnie z zasadami, które aktualnie panują. Istnieje kilka podstawowych wytycznych, które dają najlepsze efekty. Zaraz Ci je wszystkie przedstawię w prosty i zrozumiały sposób. Optymalizacją strony powinny zainteresować się zarówno osoby, które posiadają już swoje witryny internetowe, jak i osoby dopiero raczkujące w temacie.
Treść jest kluczowym czynnikiem w rankingu Google
Bez dwóch zdań treść pozostaje najważniejszym czynnikiem, który Google bierze pod uwagę podczas tworzenia rankingu stron w wynikach wyszukiwania. Bardzo dawno temu było normą pisanie artykułów bloga na 300 słów i pomimo małej ilości treści dało się zyskać bardzo dużą popularność. Dzisiaj, by uzyskać dobrą pozycję w rankingu SERP trzeba się nieco bardziej namęczyć, tworząc znacznie dłuższe treści, które będę wartościowe dla użytkownika, a jednocześnie też będę posiadać zgrabnie wplecione słowa kluczowe, na które chcemy być widoczni w wynikach wyszukiwania.
Zanim zajmiesz się optymalizacją treści, bardzo ważne jest by odpowiedzieć sobie na jedno bardzo ważne pytanie: dlaczego właściwie publikujesz tę treść? Treść, którą publikujemy powinna mieć określony cel. Treść przez nas publikowana ma najczęściej kilka celów:
- Aby uszeregować swoją pozycję w SERPs
- By zdobyć linki
- By edukować publiczność
- By zwiększyć zaangażowanie społeczne
- By wygenerować potencjalnych klientów
Każdy cel łączy się z konkretnym formatem treści oraz konkretnymi zwrotami, które pozwolą osiągnąć odpowiednie założenie. Publikowane na stronach treści powinny być wartościowe i z pomysłem. Nie można tworzyć ich automatycznie i bez przemyślenia. Przy częstych publikacjach czasami wkrada się nuda, dlatego też nie można ulegać presji otoczenia, szczególnie szefa, że codziennie musi być dodawany nowy post. Ważniejsza jest treść, lepiej publikować rzadziej, ale bardziej wartościową treść. Nie należy jednak zapominać o systematyczności – jeśli założysz sobie 1 artykuł na 2 tygodnie to się tego trzymaj.
Mam nadzieję, że już zrozumiałaś dlaczego SEO jest tak ważne. Jeśli tak to możemy przejść do 12 podstawowych elementów jeśli chodzi o optymalizację SEO.
1. Słowa kluczowe
Badanie słów kluczowych powinno być punktem wyjścia przy pisaniu. Ważne jest by dopasować tworzoną treść właśnie do wyszukiwania słów kluczowych. Treść powinnam być tworzona z głową. Warto sformułować plan, który opieramy na zestawie słów kluczowych. Te słowa powinny być bazą wpisów oraz wszelkich słów na stronie. Słowa kluczowe można ustalić z pomocą planera słów kluczowych od Google lub narzędzi takich jak answerthepublic.com czy keywordtool.io
2. Słowa kluczowe powiązane semantycznie
Sukces podczas używania słów kluczowych jest wtedy, gdy używamy słów związanych z treścią semantycznie. Warto także korzystać z odmian i synonimów wybranych słów kluczowych lub nawet całych fraz powiązanych ze sobą tematycznie, w ten sposób treść jest napisania bardzo naturalnie
3. Adres URL przyjazny dla wyszukiwarek
Optymalny adres URL to taki, który zawiera w sobie 3 do 5 słów i nie jest zlepkiem przypadkowych znaków i cyfr. Należy pamiętać również o tym, że adres strony także powinien być zoptymalizowany pod kątem słów kluczowych. Pamiętajcie, że taka struktura adresu URL jest przyjazna nie tylko dla wyszukiwarek, ale także dla użytkowników więc jeśli nie chcecie robić tego dla robotów, pomyślcie o swoich czytelnikach – na pewno łatwiej będzie im zapamiętać adres wpisu kiedy będzie on brzmiał sensownie, a nie wyglądał o np. tak: =?p192
4. Zoptymalizowanie meta tytułu
Tytułowy meta tag strony jest jednym z kluczowych elementów SEO strony. W WordPress bardzo prosto można go dodać za pomocą wtyczki SEO. Meta tytuł najlepiej zacząć pisać właśnie od docelowych słów kluczowych.
5. Zoptymalizowany meta opis
Wiemy, że Google przestał używać opisu META jako kluczowego współczynnika w rankingu wiele lat temu, jest to jednak ważny element pod kątem CTR. Opis meta jest widoczny na stronach SERP. CTR jest potencjalnie wykorzystywany wraz z czasem oczekiwania jako czynnik rankingowy. Opis meta powinien składać się z ok.160 znaków.
6. Zoptymalizowany nagłówek H1
W przypadku WordPress nagłówkiem H1 najczęściej jest tytuł wpisu. Ważne jest by w tym nagłówku zawrzeć główne słowo kluczowe dla danego wpisu / podstrony.
7. Zoptymalizowane tagi H2
Znaczniki H tworzą hierarchię. H1 jest najważniejszy, czyli w nim piszemy tytuł, każdy kolejny powinien pojawiać się niżej we wpisie, by zaznaczyć najważniejsze momenty. Każdy podtytuł / śródtytuł, który ma taką samą wagę, powinien być zapisany jako H2.
8. Słowa kluczowe w pierwszym akapicie
Słowa kluczowe mają być naturalnie wplecione w treść, nie powinny być wymuszone, tak samo jak cała treść nie może być wprost naszpikowana słowami kluczowymi. Zalecane jest by słowo kluczowe uwzględnić w pierwszym akapicie i najlepiej w pierwszy 100 słowach.
9. Odpowiednie opisane zdjęć, wideo i innych mediów
Korzystanie z wideo oraz obrazów sprawia, że treść jest znacznie łatwiejsza do czytania i przyswojenia przez przeglądających. Warto jednak pamiętać o tym, by pliki nazywać logicznie, najlepiej ze słowami kluczowymi oraz dobierać odpowiednie tytuły i teksty alternatywne do zdjęć. Oczywiście warto w nie wplatać słowa kluczowe, niemniej zwracać też uwagę na to by poniekąd opisywały to co na danym zdjęciu się znajduje, a nie były wzięte z pupy
10. Łącza wychodzące
Bardzo często – szczególnie w przypadku blogów – we wpisach pojawiają się linki do stron zewnętrznych. STOP takim działaniom. Im więcej linków wychodzących z Waszej witryny, tym mniejszych poziom zaufania do niej przez Google. Jeśli już gdzieś linkujecie na zewnątrz to dodawajcie do linku parametr „nofollow”.
11. Łącza wewnętrzne
Wewnętrzne łączenie się z innymi kluczowymi stronami w Twojej witrynie jest natomiast bardzo dobrym rozwiązaniem. Łącze wewnętrzne to kluczowy sposób poruszania się zarówno wśród użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jest to też znakomity sposób na zatrzymanie czytelnika na dłużej.
12. Zadbanie o daty wpisów
Bardzo często szukając czegoś w Google zaznacza się konkretny przedział czasowy, bo interesują nas przecież jak najbardziej aktualne informacje. Nie zawsze jednak data publikacji się pokazuje, więc w takich przypadkach Wasze treści mogą zostać odfiltrowane przez potencjalnych użytkowników.
I to już wszystkie podstawowe wskazówki co do optymalizacji artykułu / posta pod kątem SEO. Mam nadzieję, że dzięki nim uda Wam się podnieść choć odrobinkę swoją pozycję w rankingu! Jeżeli macie jakieś pytanie uderzajcie na grupę „Biznes bliższy kobiecie”.
Zgadzam się z każdym punktem. 😉