SEO bloga

Każdy na pewnym etapie przygody z blogiem / stroną www spotyka się z tajemniczo brzmiącym skrótem SEO, które w rozwinięciu brzmi Search Engine Optimization, czyli tłumacząc na “nasze” optymalizację pod wyszukiwarki. Czego optymalizację? Ano oczywiście bloga, strony www, sklepu internetowego, portalu.

Okej, przetłumaczyliśmy sobie tajemniczy skrót, ale powiecie – o co tyle szumu robi się wokół tej całej optymalizacji, o co chodzi w tym całym SEO? Już pokrótce wyjaśniam. Pokrótce, bo temat SEO to temat rzeka – można dyskutować w tej materii naprawdę wiele i w nieskończoność, a co jeden specjalista – to inny punkt widzenia.

Czym jest SEO?

SEO to tak ogólnie mówiąc działania, które mają na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania – przede wszystkim na określone przez Nas frazy kluczowe (upraszczając pojęcie frazy kluczowe – wyrazy / grupy wyrazów, po których chcemy by ludzie znajdowali naszą stronę w Google).

Na pozycję w wynikach wyszukiwania wpływ na szereg czynników – co więcej – te czynniki nie są jakimiś stałymi, często ulegają zmianom, modyfikacjom, niektóre czynniki są wykluczane, inne znów wprowadzane, dlatego też wiedza z zakresu SEO niekiedy bardzo szybko ulega przedawnieniu. Jeśli więc myślicie o tym by kupić jakieś książki dotyczące SEO czy pozycjonowania to stanowczo odradzam – w dużej mierze materiał może być nieaktualny jeszcze przed premierą danej książki. Skąd więc czerpać wiedzę? Najlepiej z zagranicznych blogów poświęconych tematyce SEO np. searchenginejournal.com czy moz.com/blog.

W Polsce pojęcie SEO jest bardzo często stosowane wymiennie ze słowem pozycjonowaniem, a tym samym znaczenie SEO jest nieco spłycane i tak naprawdę optymalizacja strony schodzi, gdzieś na dalszy plan lub jest nawet całkowicie pomijana na rzecz pozyskiwania linków, które wiele osób uznaje za esencję pozycjonowania. Gó..o prawda. Niezależnie od tego czy SEO = pozycjonowanie czy też nie – to samym pozyskiwaniem linków przychodzących do strony / bloga nie załatwimy sobie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie w dzisiejszych czasach. A więc czym?

Czynniki wpływające na pozycję strony w wynikach wyszukiwania

Po pierwsze – zadbanie o dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Może obiło Wam się o uszy takie hasło jak “mobile first”? Google już od dłuższego czasu stara się doceniać bardziej te strony, z których użytkownicy wygodnie mogą korzystać na smartfonach i tabletach, a ostatnio nabrało to jeszcze większego pędu i znaczenia. Dlatego jeśli Twoja strona nie jest responsywna lub nie ma osobnej wersji mobilnej to jest najwyższy czas, aby to zmienić.

Po drugie – content. Uwaga – znów rzucę hasłem 😛 “content is the king” – pamiętacie? Do niedawno królowało, teraz nieco ustępuje miejsca “mobile first”, ale treści na stronie nadal są bardzo ważne. Jakie powinny one być? Oczywiście powinny być nasycone (nie przesycone) słowami kluczowymi, mieć odpowiednią strukturę, czyli akapity oddzielone nagłówkami h1 (najistotniejszy, jeden na każdą podstronę) do h6, zawierać elementy graficzne (wszelkie zdjęcia / grafiki powinny mieć uzupełniony atrybut alt (tekst alternatywny), który dobrze jakby zawierał słowa kluczowe).

Bardzo ważne jest by treści były pisane nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale również dla ludzi, a więc muszą wnosić jakąś wartość do ich życia, wiedzę, być ciekawe i na tyle wciągające, że czytelnicy zechcą się nimi podzielić z innymi.

Kolejna ważna rzecz związana z treściami to tzw. duplicate content, którego należy unikać jak ognia. Duplicate content / duplikacja (powielanie) treści powinno być kategorycznie unikanie zarówno w obrębie witryny jak i poza nią. Treści muszą być unikalne.

Po trzecie – prędkość ładowania. 90% ludzi, na których trafiam nie ma pojęcia o tym, że można przyspieszyć działanie strony. Są specjaliści SEO, którzy twierdzą, że szybkość działania strony nie ma wpływu na pozycje. Nie będę się sprzeczać ani wchodzić tutaj w większe dyskusje – powiem tylko tak: jeśli nie chcecie tego robić dla SEO, zróbcie to dla wygody użytkownika, by nie musiał wieki czekać na załadowanie się strony.

Po czwarte – meta dane – opisy i tytuły. Tutaj również spotkałam się z różnymi opiniami – w myśl jednak powiedzenia, że “lepiej nosić niż się prosić” obstaję przy tym, że warto dodać meta title i meta description dla poszczególnych podstron bloga / serwisu. Jeśli ktoś ma stronę na Wordpress to można to stosunkowo szybko rozwiązać za pomocą wtyczki All In One SEO lub innej popularnej – YOAST SEO (kto mnie czyta wie, że za nim nie przepadam, stąd na drugim miejscu).

Po piąte – przyjazne adresu url, które dobrze jakby zawierały również frazy kluczowe (oczywiście nie mogą być z czapy, muszą być powiązane z artykułem / treścią podstrony), nie powinny być też zbyt długie.

Po szóste – linkowanie wewnętrzne. Może się wydawać głupie i bez znaczenia, ale w rzeczywistości pomaga nie tylko użytkownikom wygodniej dotrzeć do innych treści w serwisie, ale również i robotom wyszukiwarek.

Po siódme – usprawnienie strony pod kątem technicznym, a więc usunięcie błędów html, css, błędów 4xx, 5xx, sprawdzenie przekierowań – przede wszystkim z http na https, bez www na www, sprawdzenie czy nic w pliku robots.txt nie blokuje dostępu do strony.

Po ósme – pozyskiwanie linków i inne działania, które zahaczają również o promocję strony / firmy, czyli np. wizytówka firmy w Google, profile w social mediach.

To takie główne czynniki, na które warto zwrócić uwagę jeśli zależy Wam na posiadaniu zoptymalizowanej strony www / bloga oraz zdobywaniu jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście lista ta nie wyczerpuje tematu – to takie podstawy podstaw, które jednak często są pomijane.

Poniżej można pobrać checklistę dla mini audytu bloga / strony www, w której wypisane są kolejno punkty (więcej ich niż tutaj te 8 ogólnych), na które warto zwrócić uwagę podczas optymalizacji swojej strony www / bloga. Zapraszam do pobierania oraz w razie pytań na grupę Biznes Bliższy Kobiecie. Wypatrujcie kolejnych seo wpisów oraz koniecznie zajrzyjcie również w inne działy bloga – np. ten poświęcony WordPressowi.

Share: