kolory w brandingu

Dzisiaj na tapetę weźmiemy znaczenie kolorów, które pojawiają się przy naszej marce. Z pozoru wydaje się być to szczegół, które nie ma znaczenia. Okazuje się jednak, że kolory mają bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o odbiór nas samych. Postaram się Wam przybliżyć ten temat i pokazać, że kolory mają moc! Odpowiednio dobrane kolory pomogą nam na wzbudzenie odpowiednich emocji i skojarzeń. Co więcej kolory wywołują także określone zachowania fizyczne. Badania naukowe potwierdziły, że konkretne kolory odpowiadają za obniżenie ciśnienia, koncentrację czy przyśpieszony czas reakcji.

Kolor przekazuje informacje

Zastanówcie się chwilę, z jaką firmą kojarzy Wam się kolor fioletowy? Bez wątpienia, większość z Was pomyślała o milce i słusznie. Kolor pomarańczowy to z kolei kolor dla Oragne. Popatrzcie jaką moc mają kolory. Nie trzeba mówić nic więcej o firmie, tylko wystarczy rzucić kolor, a nasz umysł od razu szuka sobie skojarzeń. Kolory, które wybrały te firmy nie są przypadkowe. Milka stawia na relacje z ludźmi, dlatego wybrała fioletowy kolor. Kolor ten kojarzy się większości z nas z czułością i sentymentem. Co więcej jasny fiolet uważany jest za kolor, który reprezentuje uczciwość. Kolor pomarańczowy stosowany przez Orange to symbol dynamiki i optymizmu.

Te przykłady pokazuję, że niestety zastosowanie koloru, który dla nas jest ładny, niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem dla budowania naszej marki. Kolor w marketingu nie tylko ma cieszyć oko, ale przede wszystkim służy do wyrażania osobowości firmy i ma budzić odpowiednie skojarzenia. Zanim więc zdecydujesz się na kolory, które zastosujesz, zastanów się z jakimi cechami kojarzy Ci się odcień, który zamierzasz zastosować.

Oprócz wybrania odpowiedniego koloru, należy poświęcić chwilę by dobrać odpowiedni odcień. Każdemu kolorowi przypisuje się kilka cech w zależności od wykorzystanego odcienia. Ciemne kolory chociaż są spokojniejsze to mogą wprowadzić ponurą atmosferę. Uważane są za eleganckie kolory i z ich pomocą uda Ci się stworzyć tajemniczą otoczkę. Jasne barwy chociaż uchodzą za optymistyczne, przez niektórych mogą być uznane za niepoważne czy nawet irytujące. Okazuje się, że intensywne kolory są znacznie bardzie dynamiczne i zdecydowane, a pastelowe subtelne i romantyczne. Barwy zimne zawsze na uspakajają, a ciepłe pobudzają do działania.

Krótki opis kolorów

Barwy można opisywać w różny sposób. Warto jest zwrócić uwagę na jasność czy temperaturę, chodzi o to by kolor dopasować do odpowiedniej gamy barw ciepłych czy zimnych, a także określić ich nasycenie. W podstawowym ujęciu stosuje się podział na kolory ciepłe do których zaliczamy odcienie żółtego, czerwonego czy karmin oraz róże. Zimne barwy to z kolei odcienie niebieskiego fiolety, a także zieleń. Dobrym zobrazowaniem dla podziału kolorów jest koło barw.

  • Czarny – to nie tylko kolor żałoby. Dzisiaj to także symbol elegancji i prestiżu. Kojarzy się z nuta tajemniczości, która zawsze przyciąga
  • Szary – kolor, który symbolizuje głównie nowoczesność i innowacyjne rozwiązania. Czasem kojarzony jest ze skromnością i chęcią ukrycia się w tłumie.
  • Biały – w naszej kulturze wciąż symbol niewinności i czystości. Jest kojarzony z elegancją i prestiżem, tak samo jak kolor czarny.
  • Żółty – przyjazny, optymistyczny, a przede wszystkim przyciąga mocno uwagę. Kolor ten jednak bywa męczący, dlatego najlepiej funkcjonuje jako barwa symbolizująca zmiany lub ceny.
  • Pomarańczowy – kolor, który z założenia dodaje duże energii. Kojarzy się z zabawą i idealnie sprawdza się w przypadku firm, które chcą przekonać do siebie młodych ludzi. Kojarzy się także głównie z niedrogimi produktami dla wszystkich, więc zupełnie nie nadaje się do marek premium
  • Czerwony – kolor kojarzy się z nieprzewidywalnością i zmusza do działania. Pomaga podjąć szybszą decyzję. Używa się go zawsze, gdy chcemy coś zasygnalizować. Głównie kojarzymy go z miłością, ale niestety u części osób wywołuje skojarzenia związane z gniewem i agresją.
  • Brązowy – jest to kolor idealny dla firm, które tworzą tradycyjne produkty i usługi. Brązowy to kolor ziemi, który budzi zaufanie, ale jednocześnie kojarzy się z wszystkim co jest przyziemne.
  • Zielony – kolor szczęścia, większości kojarzy się z czterolistną koniczynką, bez wątpienia jest to kolor natury, a natura kojarzy nam się z relaksem oraz beztroską.
  • Niebieski – kolor ten przeważa w branży zdrowotnej i finansowej, ponieważ kolor ten kojarzy się z poczuciem bezpieczeństwa oraz profesjonalizmu.
  • Fioletowy – ten kolor kojarzy się z władzą i bogactwem. Coraz częściej jednak fiolet kojarzy nam się także z bajkowymi motywami i kreatywnymi rozwiązaniami. Nadaje się właściwie do każdego rodzaju firm, ważne jest jednak by odpowiednio dobrać barwy, z którymi będzie współgrał.
  • Różowy – u nas kojarzony głównie z kobiecością i wszystkimi stereotypowymi cechami, które się nam przypisuje.

Narzędzia pomocne w dobieraniu kolorów

Dostępnych jest na rynku także trochę palet kolorystycznych oraz narzędzi, które pomogą nam stworzyć odpowiednie połączenie barw. Jest to szczególnie ważne dla grafików. Właśnie graficy powinni najlepiej wiedzieć jakie kolory warto ze sobą łączyć i dlaczego.

Bez względu na to czy nazwiemy nasze narzędzia paletami kolorów czy mieszaniem barw chodzi nam o to samo. Głównym założeniem w dopasowaniu jest osiągnięcie harmonicznego połączenia kolorów w projekcie, tak by wyglądało ono spójnie, a jednocześnie dawało możliwość przekazania odpowiednich emocji. Odpowiednie zastosowanie barw ma znaczenie nie tylko podczas tworzenia odpowiedniego logotypu. Dobrze dobrane kolory to podstawa w przypadku strony internetowej, a także różnego rodzaju newsletterów. W każdej dziedzinie, która daje nam możliwość na komunikowanie się z klientem kolory odgrywają bardzo duże znaczenie.

Na naszym rynku można znaleźć kilka narzędzi, które w dużym stopniu pomogą nam w pracy z kolorami. Bardzo popularny jest Adobe Kuler (Adobe Color CC). Daje nam on możliwość na tworzenie palet kolorów. Na stronie nowego projektu program pokazuje nam duże koła kolorów, które najlepiej będą ze sobą współgrały. Ciekawą alternatywą dla Kulera jest Color Scheme Designer 3 (Paletton). Stosowane koło barw w tym programie jest trochę bardziej przejrzyste i łatwiejsze w obsłudze. Oba te programy jednak w dużym stopniu mogą pomóc nam w pracy z kolorami, by dobrać jak najbardziej spójne kolory do siebie.

Jeśli macie jakieś pytania to zapraszam na grupę Biznes Bliższy Kobiecie a tymczasem zapraszam na quiz  🙂

UWAGA! Pamiętaj, aby zliczyć ilość odpowiedzi a, b, c, d – możesz to zrobić na końcu quizu klikając przycisk podsumowania.

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Cechy, które opisują Twoją markę:

Miejsce, gdzie chciałabyś zamieszkać:

Które słowa najbardziej oddają Twój sposób pracy:

Cecha Twojego charakteru, którą uważasz za największą przeszkodę w prowadzeniu biznesu:

Jak najłatwiej możesz opisać swoich klientów?

Blog, który prowadzisz na stronie najlepiej można opisać w tych słowach:

Jakie uczucia chciałbyś wywołać u odbiorcy poprzez swój produkt?

Jaka tekstura najbardziej pasuje do twojej marki?

Jaka czcionka byłaby najlepszym wyborem dla Twojego bloga?

Która celebrytka mogłaby reklamować Twoją markę?

Share: