Optymalizacja zdjęć pod kątem SEO

  • home
  • /
  • SEO
  • /
  • Optymalizacja zdjęć pod kątem SEO

Pozostajemy w tematyce SEO. O czym wspomnę tym razem? Otóż będzie o tym, co zrobić ze zdjęciami by były one lubiane przez Google i inne wyszukiwarki.

Wiemy już, że zdjęcia powinny mieć odpowiednią wielkość i wagę – pisałam o tym we wpisieOptymalizacja zdjęć – waga i wielkość. Przypominam, że to ma znaczenie nie tylko dla osób odwiedzających naszą stronę www, ale również dla wyszukiwarek, gdyż prędkość ładowania strony (a wiemy, że zdjęcia potrafią ją nieźle zamulić) jest jednym z czynników, które wpływają na ocenę naszej witryny przez Google.

No to jedno mamy załatwione : ) Co jeszcze obejmuje optymalizacja zdjęć pod kątem SEO?

Nazewnictwo zdjęć

Jak nazywacie zdjęcia, które wgrywacie na swoje www? Niech zgadnę – pewnie coś w stylu: bez nazwy (1).jpg, DSC9836.jpg, foto1.jpg, etc. Hmm trafiłam? Pewnie byłam blisko : ) Miałam okazję zbadać już mnóstwo stron i naprawdę u większości “pacjentów” zdjęcia mają totalnie przypadkowe nazwy. A powinno być wręcz odwrotnie.

Każda nazwa powinna być przemyślana i mówić coś konkretnego. Dobrze jest, aby określała to co faktycznie znajduje się na zdjęciu, a najlepiej by zawierała przy okazji słowo kluczowe, na które to chcielibyśmy być wyszukiwani w Google.

Nazywając pliki warto pamiętać, że nie stosujemy spacji, polskich znaków oraz innych “krzaczków”. Co więcej zamiast spacji? Sklejać wyrazy razem? Zamiast sklejać wyrazy lepiej jest dać myślnik.

Co zrobić jeśli ma się wgrane zdjęcia z bezsensownymi nazwami? Można zmienić nazwy. Jeśli macie stronę na WordPress możecie skorzystać z wtyczki Phoenix Media Rename – będziecie mogli zmienić nazwy, ale zdjęcia pozostaną na swoich miejscach, czyli nie będzie trzeba do poszczególnych wpisów czy stron wgrywać ich na nowo.

Tekst alternatywny

Kolejna istotna rzecz przy optymalizacji zdjęć pod kątem wyszukiwarek to tekst alternatywny tak zwany “alt”. Tekst alternatywny jest niczym innym jak opisem tego co znajduje się na zdjęciu, dlatego niezwykle istotne jest, aby faktycznie mówił o tym, co się znajduje na grafice / fotografii, a nie był wpisany byle jak, od czapy, byle upchnąć słowo kluczowe. Oczywiście dobrze jest tam zamieścić jakąś istotną dla nas frazę kluczową, ale nic na siłę.

Tekst alternatywny generalnie nie jest widoczny dla czytelników, ale mogą go zobaczyć w momencie, gdy z jakiś przyczyn zdjęcie się nie załaduje, albo z ciekawości podglądną sobie kod – no co, może ma ktoś takie zboczenie : D

Tekst alternatywny jest także istotny ze względu na czytniki dla osób niepełnosprawnych. One właśnie przedstawiają obrazek po tym co tam w niego wpiszcie, więc jeśli cały wpis jest o truskawkach, a tu nagle w alt wpisujecie gruszka, no to osoba, która usłyszy taki opis obrazka może czuć się zdezorientowana.

W WP tekst alternatywny możecie ustawić przy każdym zdjęciu w bibliotece mediów – tam jak klikniecie zdjęcia pojawią się do uzupełnienia pola.

Tytuł zdjęcia

Jak już będziecie sobie uzupełniać tekst alternatywny to przy okazji zerknijcie na pole, w którym można wpisać tytuł zdjęcia. Nie zaskoczę Was – w pole tytułu również warto wpisać słowo kluczowe, najlepiej nieco inne niż te w nazwie pliku oraz w tekście alternatywnym. Tak więc zasadniczo przygotujcie sobie do każdego zdjęcia zestaw trzech fraz. UWAGA! Frazy te mogą się składać z kilku słów, to wcale nie musi być jeden wyraz.

Co z pozostałymi polami, które są widoczne przy zdjęciach w bibliotece mediów? Kwestia jaki macie motyw i czy chcecie, aby to co tam wpiszecie było widoczne na stronie, bo najczęściej tak jest w przypadku pola etykieta i opis. Mogą się one wyświetlić pod zdjęciem wrzuconym we wpis czy też np. w lightbox (to to coś w czym powiększa się zdjęcie, oczywiście jak macie taką opcję zaimplementowaną na Waszej www). Jeżeli Wasz motyw wykorzystuje te pola i są one, gdzieś wyświetla to jak najbardziej możecie to wykorzystać, bo to kolejne miejsca, gdzie można w sensowny oczywiście sposób, ulokować słowa kluczowe.

Dane strukturalne dla zdjęć

To już ostatni punkt na naszej liście, rzadko wspominany jeśli chodzi o optymalizację zdjęć, jednak pewnie zauważyliście, że np. niektóre serwisy z przepisami mają widoczne w wynikach wyszukiwania zdjęcie potrawy? W takich przypadkach właśnie wykorzystywane są dane strukturalne. Jeśli zaś prowadzicie sklep internetowy to można je wykorzystać przy produktach.

Danym strukturalnym i ich wdrożeniu poświęcimy osobny temat. Tutaj jeszcze macie narzędzie do ich testowania: https://search.google.com/structured-data/testing-tool

Tak by wyglądała optymalizacja zdjęć pod kątem SEO. Dajcie znać w komentarzach lub na grupie Zostań specką jak u Was jest z tym dostosowaniem zdjęć pod wyszukiwarki. Jak macie jakieś pytania to też śmiało piszcie : )

 

Data dodania artykułu: 28 maja 2019

  • Share:

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
SylwiaSteinKatarzyna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Katarzyna
Gość

Dzięki za artykuł, skorzytam i wdroże zmiany u siebie na stronie.