Idealna długość tekstu na stronie internetowej

Dużo mówi się o tym, że treść na stronie internetowej musi nieść wartość i być bardzo dobrze dopracowana. Jakość treści jest najważniejsza, jednak długość treści i ilość znaków na stronie też jest ważnym elementem. W końcu nie chcemy zniechęcić naszego odbiorcy ścianą tekstu! I chociaż nie ma dokładnych wytycznych dotyczących długości tekstu, to istnieją pewne niepisane zalecenia. W tym wpisie dowiesz się, od czego zależy zalecana długość tekstu i jakie kryteria należy wziąć pod uwagę, zanim zdecydujemy się na określenie długości tekstu. 

Jaką długość powinien mieć idealny tekst? 

Generalnie nie ma czegoś takiego jak uniwersalna długość tekstów internetowych, a także wpisów blogowych. I chociaż każdego z nas bardzo denerwuje odpowiedź uzyskana od copywritera “to zależy”, to niestety jest ona zupełnie słuszna. Teksty na 1500 słów są pisane bardzo rzadko, chociaż taka ilość staje się coraz popularniejsza. Popularnością cieszy się pisanie wpisów na bloga, które liczą ok. 400-500 słów, a jest to średnio 3500 znaków. I zupełnie nie jest to błąd, pod warunkiem, że uda się wyczerpać temat wpisu na 100%, a użytkownik po przeczytaniu wpisu – nie czuje niedosytu.  

Co na to Google? 

Okazuje się, że Google nie posiada wytycznych, które określałyby konkretną długość tekstu. Umownie, przyjmuje się, że teksty blogowe powinny zawierać więcej niż 350 wyrazów, ale mniej niż 1500 słów. Jeśli chodzi o opisy produktów, to wyszukiwarka najczęściej podaje ok. 1000 znaków ze spacjami. W praktyce wszystko zależy od branży i tematu, który poruszasz. Wytłumaczę Ci zaraz dokładnie, dlaczego branża ma tak duże znaczenie. Ale zanim przejdziemy do tego, to chcę zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną sprawę. 

Podczas pisania treści musisz uważać, żeby jej nie przeoptymalizować. Tak, to też może się zdarzyć! Nadmiar słów kluczowych w tekście może sprawić, że brzmi on nienaturalnie. Takie błędy zdarzają się szczególnie wtedy, gdy chcesz wprowadzić kolejne zmiany i wciąż robisz korektę już dobrze przygotowanych treści. Uważaj na to, bo to przyniesie Twojej stronie jeszcze gorsze wyniki niż zbyt mała ilość słów kluczowych w tekście lub źle zoptymalizowane nagłówki! 

Teraz czas na więcej szczegółów!

Jaką długość powinien mieć idealny wpis na bloga?

Można pokusić się o przytoczenie statystyk i pokazywanie różnych analiz tekstów, ale tym razem to sobie podaruję. Takie dane bez problemu znajdziecie w wyszukiwarkach. Na podstawie tych wszystkich analiz można wywnioskować kilka rzeczy, którymi się z Wami podzielę.

Przede wszystkim lepiej, gdy tekst jest dłuższy, ale nie może być przeciągany na siłę. Wpis musi wyczerpać temat. Zaletą dłuższych tekstów, jest też to, że można wpleść do nich więcej słów kluczowych i fraz z długim ogonem, w taki sposób, że wszystko wygląda naturalnie. Powszechnie jednak wiadomo, że ludzie nie lubią czytać długich tekstów. I nie jest to problemem. W tekstach zawsze zamieszcza się nagłówki! Jak się okazuje, najczęściej są czytane akapity, które przyciągną czytelnika swoim nagłówkiem, a nie cały tekst. W długim tekście każdy znajdzie fragment, który go zainteresuje. No i tutaj w grę wchodzi znajomość wykorzystania nagłówków / podtytułów. Powinny być tak dobrane, żeby zainteresować czytelnika kolejnymi akapitami. To jest klucz do stworzenia idealnej treści na stronę internetową. Lepiej napisać krótki i staranny tekst niż obszerną treść, która będzie miała wiele powtórzeń i dużą ilość błędów. Jakość tekstów jest zawsze na pierwszym miejscu. 

Temat, który poruszamy we wpisie, powinien być spójny z naszą działalnością. Tekst powinien rozwiewać wątpliwości czytelników i udzielać odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to ważne jest, aby wpisy dawały faktyczną wartość i pokazywały praktyczne zastosowanie Twoich usług lub produktów. 

Wielu blogerów podczas pisania treści na swoje blogi nie zwraca uwagi na ilość znaków. Głównie dlatego, że wartościowa treść jest dla nich podstawą. Nie raz pewnie miałaś okazję czytać artykuł, który miał niewiele znaków, a był tak wyczerpujący temat, że nie było Ci trzeba więcej, prawda? I często właśnie takie artykuły są najbardziej lubiane przez Google. Dobra treść i odpowiednio zoptymalizowane nagłówki, a do tego właściwa budowa tekstu to mieszanka gwarantująca przychylność Google.

Jaką długość powinien mieć idealny opis kategorii i produktu?

Opisy kategorii i produktu zawsze przysparzają dużo problemów. Czasem można opis kategorii zawrzeć w kilku zdaniach, a innym razem długi artykuł nie jest w stanie wyczerpać tematu. I w obu przypadkach to nie jest błąd. Podczas tworzenia opisu kategorii i produktu bardzo ważne jest, aby dokładnie przedstawić to, co chcemy przekazać. Przy niektórych opisach faktycznie wystarczy kilka zdań i są one czytelne dla każdego. A niektóre kategorie i produkty potrzebują długiego opisu. Tutaj musi zadziałać Wasza intuicja. 

Idealna długość opisu kategorii 

Podczas tworzenia opisu kategorii podstawą jest to, co chcesz przekazać odbiorcy oraz konkretne dane techniczne produktu lub usługi. Duże znaczenie ma także miejsce umieszczenia opisu kategorii. Jeśli opis znajduje się na dole pod produktami, to jego długość jest dowolna. Jeśli natomiast opis znajduje się nad produktami, to okienko z opisem powinno być takiej wielkości, że bez problemu widać pierwszy rząd oferowanych produktów. Fajnym rozwiązaniem może być też zwinięcie tekstu, wtedy osoba, która będzie zainteresowana opisem, rozwinie go sobie, gdy będzie miała na to ochotę. A jednocześnie osoby niezainteresowane opisem, nie będą musiały go przewijać. 

Opis kategorii nie powinien być krótszy niż 800 znaków, ale może mieć nawet 4000 znaków ze spacjami lub więcej. Ważne, aby był spójny i przekazywał najważniejsze informacje na temat kategorii. 

Idealna długość opisu produktu

Długość opisu produktu też zależy od opisywanego towaru! Są produkty takie jak np. widelec, który można opisać w kilku zdania i wyczerpie to najważniejsze informacje na jego temat. Z kolei opisanie wszystkich funkcji aparatu fotograficznego może nie wyczerpać nawet obszerny wpis. Długość opisu musi być dopasowana do produktu. Można jednak przyjąć zasadę, że produkt, który nie ma zbyt wielu zastosowań, powinien mieć krótki i zwięzły opis, powiedzmy ok. 1000 znaków ze spacjami. Z kolei produkty, które są złożone mogą mieć nawet ponad 3000 znaków. 

Zanim jednak zaczniesz pisać i skoncentrujesz się na ilości znaków, które musisz napisać, odpowiedz sobie na kilka pytań

  • Czego chce dowiedzieć się klient na temat produktu? 
  • Jakie zalety ma Twój produkt? 
  • Jakie dane techniczne mogą być atrakcyjne dla klienta? 
  • Co wyróżnia Twój produkt na tle konkurencji?
  • Które słowa kluczowe powinny znaleźć się w opisie produktu? 

Jeśli w swoim opisie zawrzesz te wszystkie najważniejsze informacje, to nie będzie miało większego znaczenia, ile będzie miał znaków. Odpowiednia budowa opisu i fachowe informacje pozwolą na stworzenie interesującego opisu dla czytelnika i dla wyszukiwarki Google.  

Idealna długość tekstu na stronie internetowej – oczekiwania kontra rzeczywistość

Mam nadzieję, że już zauważyłyście, że nie długość tekstu na stronie internetowej ma znaczenie, a jakość wrzucanych treści. Google bardzo mocno ceni sobie odpowiednie zastosowanie nagłówków oraz wartościową treść. 

Idziemy więc dalej. Kolejnym aspektem są słowa kluczowe. Odpowiednio wplecione w tekst pomogą podnieść pozycją w wyszukiwarce. Warto odrobić lekcję i dowiedzieć się jak dopasować słowa kluczowe do artykułu. Mówi się też o tym, że na tekst o długości 3000 znaków ze spacjami mogą się znaleźć max. 3 razy te same frazy kluczowe. Można więc przyjąć, że na 1000 znaków fraza może występować tylko raz. Pamiętajcie, że to są bardzo umowne liczby i nie trzeba ich traktować jako wyroczni.

Są programy, które pozwalają na sprawdzenie swojego tekstu pod względem ilości użytych słów, czasem sugerują inne frazy, a dodatkowo sprawdzają, czy fraza nie została użyta w tekście zbyt często. Takie szukanie i sprawdzanie fraz może wydawać się czasochłonne, jednak z czasem dojdziesz do wprawy. 

Wielu twórców zupełnie nie stosuje się do tych umownych długości treści i osiągają bardzo dobre wyniki. Treść ma dawać wartość czytelnikowi i być odpowiednio nasycona słowami kluczowymi. To daje gwarancję pokazania się wyżej na liście w wyszukiwarce. Idealna długość treści na strony internetowe nie istnieje. Wszystko sprowadza się do słów “to zależy” i jak już chyba zauważyliście, jest to w wielu przypadkach trafne stwierdzenie. 

A jak u Was z długością treści? Macie ustaloną ilość znaków, której się trzymacie?

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kojrad
Kojrad
1 rok temu

Witam.
Czytając artkuł myślałem, że wszystko już wiem projektują strony, a jednak wiele się rzeczy dowiedziałem 🙂 Brawo dla autora.